Phishing e-mail og telefon opkald

I ’Phishing' e-mails og telefon opkald forsøger man, at lokke personlige informationer ud af dig, for senere at kunne misbruge dem. 

Det er vigtigt at huske, at hvis vi kontakter dig, vil vi aldrig vil bede dig oplyse personlige oplysninger over e-mail eller telefonen som CPR-nummer, fulde kortnummer og udløbsdato eller informationer om dit nøglekort.

Phishing telefon opkald

Under påskud af at ringe fra kreditkortudsteder, fortæller kriminelle dig, at dit kort eller din konto er blevet lukket, fordi de mistænker, at dit kort f.eks. er blevet stjålet eller misbrugt. Herefter beder de dig bekræfte diverse kortoplysninger, således at "banken" kan undersøge sagen. 
I sådanne tilfælde skal du aldrig give de oplysninger, der bedes om. Herefter bør du altid kontakte din kreditkortudsteder direkte, også selvom personen i telefonen fraråder dette.

Phishing e-mails

I ’Phishing e-mails’ forsøger man, at lokke personlige informationer ud af dig, for senere at kunne misbruge disse informationer.

Under påskud af at dit kreditkort f.eks. er blevet lukket eller misbrugt i forbindelse med kriminalitet, beder afsender dig oplyse diverse kortoplysninger eller netbank login informationer. Det er dog ikke altid lige let at afdække sådan svindel, da nogle af disse e-mails er meget målrettede og virker personlige. De er ofte meget professionelt udført, og det er derfor vanskeligt for almindelige mennesker, at skelne mellem den ægte og uægte ’vare’.

Nogle advarselstegn er:

  • Afsender er en kreditkort udsteder eller bank, som du ikke har konto hos
  • Links der sender dig videre til en hjemmeside, hvor du skal indtaste personlige oplysninger
  • Du er ikke omtalt ved korrekt navn, eller dit navn mangler
  • E-mailen indeholder taste- og/eller grammatiske fejl
  • E-mailen er ikke på dansk