Din risiko

Kreditkort er i dag den sikreste betalingsmetode. Der findes altid en risiko for, at svindlere forsøger at snyde sig til personlig information som for eksempel kortnummer, PIN-kode eller lignende. Der findes utroligt mange typer svindel og disse sker oftest på Internettet, via telefon eller på e-mail. Derfor opfordrer vi alle vores kunder til, at håndtere kreditkortet og personlig information med forsigtighed.

Falcon sikkerhedssystem

re:member har nu forbedret din beskyttelse mod svindel, ved at indføre en ny sikkerhedsløsning for dig som kunde. Transaktioner som kan se mistænkelige ud, bliver kontrolleret, og hvis det ser ud til, at noget ikke stemmer, kontakter vi dig for at få bekræftet, om transaktionen er korrekt. Hvis det ikke bliver bekræftet, vil vi for sikkerhedens skyld spærre det aktuelle kreditkort og straks sende dig et nyt.

Dette betyder, at hvis vi opdager noget mistænkeligt ved dit kreditkort, kan du blive kontaktet af re:member via telefon, SMS eller e-mail, for at få bekræftet transaktioner på dit kreditkort.

Hvis du mister kortet eller mistænker svindel, kan du døgnet rundt ringe til spærretjenesten på telefon +45 33 42 37 20.

Notér dit re:member kortnummer, samt telefonnummer til vores spærretjeneste, sådan at du har det tilgængeligt, hvis du mister eller bliver frastjålet re:member-kortet.  For din egen sikkerheds skyld anbefaler vi, at du aldrig opbevarer PIN-koden og kortet sammen. Lær PIN-koden udenad, så der ikke er nogen, der kan stjæle dette fra dig.

Phising over e-mail

Phising over e-mail er et forsøg på at snyde sig til sensitiv information.

Alternativ 1:

  • Er en mail, som er designet til at se ud som om, at det kommer fra et legitimt virksomhed eller organisation, men har en falsk afsenderadresse.
  • Er en mail, som har til hensigt at snyde dig til at give din personlige eller økonomiske information, for eksempel brugernavn og password, personnummer, kreditkortnummer eller bankkontonummer som senere kan bruges til svindel
  • Er en mail, som opfordrer dig til, at sende personlig information, eller beder dig om at trykke på et link i mailen, som går til en falsk hjemmeside (som forestiller firmaets hjemmeside) for derefter at bede dig om at indtaste personlig information der.

Alternativ 2:

  • Denne type af mail indeholder ofte et fristende tilbud og et link til en virksomhed. Når du klikker på linket, installeres et program uden at du bemærker det, en såkaldt Trojan. Programmet som køres på opslysningerne (uden at du bemærker det) samler personlig information ind såsom brugernavn og password til banktjenester, og sender det videre.

Sociale netværk

På sociale netværk tager vi ofte for givet, at det er vores venner vi snakker med, men er vi uheldige, så kan det være en helt anden. Det er ikke usædvanligt, at personer får sine kontoer på sociale medier hacket, og at svindleren senere forsøger at snyde deres venner, så de kan logge ind hos dem. Hvis nogen af dine venner spørger om dit password eller kontonummer, så er sandsynligheden stor for, at det ikke er din ven som stiller dig spørgsmålet.

Hvordan beskytter du dig?

  • Svar ikke på e-mails, som opfordrer dig til at give din personlige eller økonomiske information.
  • Klik aldrig på links til websider i en mail, som du mistænker, kommer fra en falsk afsender eller fra en afsender, du ikke kender til.
  • Brug altid en sikker opkobling til webserveren, når du skal give personlig information på en hjemmeside.
    • For at tjekke, om forbindelsen på hjemmesiden er sikker, kan du tjekke webadressen. De sider som begynder med ”https”, er de, som oftest er sikre.
    • Tjek hjemmesiden grundigt og hvis du er bare lidt i tvivl, så giv ikke personlig information. Hvis du tror, at dine personlige data er usikre, så bør du med det samme tage de nødvendige forholdsregler og kontakte os.
    • Brug altid antivirusprogram og firewall, og sørg for at programmerne altid er opdaterede.
    • Husk at opdatere dit operativsystem og browser kontinuerligt med de seneste sikkerhedsopdateringer, for at din enhed har fuld beskyttelse.

Phising over telefonen

Ved phising over telefonen, vil du blive kontaktet af en person, som angiver sig for at være fra en kendt virksomhed eller organisation. Det kan for eksempel være fra kundeservice til en virksomhed, som siger, at de kan hjælpe dig med et problem, som du har på din computer - til eksempel en virus. Med meget overbevisende argumenter vil personen forsøge, at få dig til at give dit password eller kortnummer, men dette må du aldrig gøre. re:member vil aldrig kontakte dig på denne måde.

Skimming

Dit kreditkort eller kortnummer kan havne i de forkerte hænder på mange måder. Dette kan ske, hvis en person noterer din PIN-kode, når du hæver penge eller foretager et køb. Derefter vil de forsøge på, at stjæle dit kreditkort, for at tømme din konto.

Gennem "skimming" kan en svindler kopiere informationen på dit kort, når du bruger det. Dette kan ske alle steder, hvor du anvender en hæveautomat eller kortterminal.

Vigtigt at huske på:

  • Lad ikke dit kreditkort ligge fremme på restauranter eller hoteller.
  • Kontrollér altid kortterminalen eller hæveautomaten, inden du indtaster din PIN-kode. Hvis den virker mistænksom, så kontakt den butik eller bank, som ejer den.
  • Stil dig altid tæt på kortterminalen eller hæveautomaten, når du hæver penge eller foretager et køb. Sørg for, at andre ikke kan se din kode, når du indtaster den.

Identitetstyveri

Antal af identitetstyverier stiger og metoderne tyvene anvender, for at stjæle din information, varierer. Du må altid være forsigtig med din personlige information og passe ekstra godt på dokumenter, som indeholder dette.

Beskyt dig mod identitetstyveri

Identitetstyveri kan være, hvis der er en person, som køber noget i dit navn. Kørekort og pas er specielt interessant for svindlere, da de med dette kan legitimere sig og få fat i endnu mere information om offeret. Du bør derfor tænke igennem, hvor og hvordan du giver din sensitive information videre både fysisk og digitalt.

Hvis du mister dit pas, må du straks politianmelde det, men hvis det er dit bankkort eller kreditkort, må du kontakte kortudstederen og få det spærret så hurtigt som muligt. Hvis du mister dit re:member Mastercard, må du kontakte vores spærretjeneste på tlf. +45 33 42 37 20.

Før du smider breve eller dokumenter ud, som indeholder din personlige information, bør du gøre det ulæseligt eller rive det i stykker.

Identitetstyveri sker specielt over Internettet og det er derfor vigtigt, at beskytte sin computer fra mulige angreb, så de ikke kan få adgang til dine informationer.

Det er også vigtigt, at slette elektroniske medier, for eksempel CDer eller USB-stik som indeholder personlig information, før du smider dem ud. Vær helt sikker på, at din information er slettet fra computeren, hvis du beslutter dig for at sælge den, give den bort eller smide den ud. Fjern harddisken eller brug et rensningsprogram, så din personlige information ikke kommer på afveje.

Huskeliste

  • Brug en lås på postkassen, så ingen uvedkomne får fat i din information.
  • Identitetstyveri sker ofte over Internettet, så husk at beskytte din computer for eventuelle angreb.
  • Læg ikke dit personnummer på Internettet og smid ikke papirer ud med personlig information, med mindre du har revet dem i stykker.
  • Send ikke sensitiv information via e-mail, uden at have tjekket modtageren på forhånd.
  • Det er vigtigt, at slette personlig information på elektroniske medier, såsom USB-stik, før du smider dem ud.
  • Vær opmærksom på, om der er blevet lavet et kredittjek af dig, og læg mærke til hvem og hvorfor de har gjort det.
  • Hvis du bliver kontaktet af nogen via e-mail eller telefon, som vil have adgang til din personlige information, skal du ikke give den videre. Kontakt virksomheden direkte selv. Dette kan være phising.
  • Kontrollér kontoudskriften regelmæssigt og følg op på transaktioner, som du ikke kender til.