Slut med kortgebyr

D. 1 Januar 2018 trådte den nye betalingslov, Payment Service Directive II (PSD2) i kraft, som har til formål at øge konkurrencen på betalingsmarkedet.

Hvad betyder disse ændringer for dig, som er re:member Mastercard kunde? Vi har samlet det vigtigste, som du har brug for at vide om det nye direktiv:

  • Fremover må butikker i EU ikke opkræve gebyr, når du betaler med Mastercard eller andre kort - dette gælder både i butikkerne, men også på Internettet. 
  • en ændring af hæftelsesreglerne i forhold til re:member Mastercard, herunder at din selvrisiko i forbindelse med uberettiget brug af dit kort er blevet nedsat til 375 kr.
  • at det er præciseret, at EnterCard kan spærre dit kort, hvis vi har berettiget mistanke om, at du ikke kan opfylde dine betalingsforpligtigelser
  • at din mulighed for tilbagebetaling i forbindelse med køb på nettet og ved andre fjernsalg nu er beskrevet
  • at det er præciseret, at EnterCard ligeledes kan behandle – og ikke blot registrere - dine personoplysninger

Hvad gør jeg, hvis jeg er blevet opkrævet kortgebyr efter 1. januar 2018?

Skulle du alligevel blive pålagt et kortgebyr for betaling med dit re:member Mastercard, skal du kontakte butikken, hvor købet er fortaget. Det er vigtigt, at du selv kontakter butikken, da vi desværre ikke kan gøre det på dine vegne eller være behjælpelige med at tilbageføre gebyret. Skulle butikken mod forventning ikke tilbagebetale dit kortgebyr, kan du sende en klage til:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jakobsens vej 35,
2500 Valby.